Bruxisme i estrès emocional

Sabies que el bruxisme pot ser tractat també a la consulta psicològica? Prémer les dents respon, almenys en un alt percentatge, a un estrès emocional somatitzat a l’articulació temporomandibular (ATM). Aquest estrès és la punta de l’iceberg d’una simptomatologia amb causes emocionals inconscients. Poden amagar ràbia, frustració, ansietat, problemes de son…

Fa uns dies parlàvem d’un dels tractaments estrelles pel bruxisme, el Bòtox (veure post del blog), però avui aprendrem, com veiem més amunt, a donar-li un enfocament més psicològic. Per això hem parlat amb Esther Becerra, psicòloga de Vida’m, perquè ens expliqui una mica més sobre aquest tema.

La naturalesa de l’estrès i les causes són múltiples i interdependents. Poden coexistir, per exemple, un estrès estructural generat per una mala oclusió amb un estrès d’origen emocional, per emocions suprimides. Sabem que cos i ment són dues cares de la mateixa moneda. En aquest sentit, l’origen i la repercussió del bruxisme van tan lligats que es requereix una avaluació odontològica, fisioterapèutica i psicològica per a un tractament adequat i personalitzat, comenta l’Esther.

El procés psicoterapèutic pretén acompanyar la persona a adquirir una comprensió del que està manifestant el seu cos. La psiconeurologia aplicada pot ser una eina complementària a la relació d’ajuda. Sense ser una eina diagnòstica, aporta informació potenciant la presa de consciència i també ajuda a identificar el nivell d’estrès mitjançant la resposta muscular i tenir accés a la memòria somàtica. Mitjançant la modulació del sistema nerviós es facilita la dissolució dels patrons disfuncionals; així doncs, la persona aprecia canvis com distensió, disminució del dolor… A més, té la possibilitat d’integrar noves estratègies d’expressió, noves associacions i millores en les estratègies d’afrontament, i permet a la persona aprendre a enfocar-se en solucions i no en problemes o símptomes adquirint una altra perspectiva de si mateixa i de la situació. En definitiva, noves perspectives, autoconeixement, recursos i eleccions que millorin la qualitat de vida.

Si vols més informació truca’ns al 977 249 906.