Parlem amb la Itxaso sobre la menstruació i el seu dolor

Avui hem entrevistat a la Itxaso, fisioterapeuta especialitzada amb el sòl pelvià, i ens ha parlat sobre la menstruació i el seu dolor.

Què és el dolor menstrual? És normal sentir-ho?

La menstruació no ha de fer mal, això no vol dir que no calgui sentir res.

És un procés fisiològic i normal que es produeix quan l’endometri, que és la capa que es forma en les parets uterines amb la finalitat d’acollir i alimentar en primer moment l’òvul fecundat, es desprèn i surt a l’exterior. Durant aquest procés es produeix una lleu inflamació i l’úter es contreu. El que habitualment sentim com a dolor menstrual són les contraccions uterines que poden ser mes o menys intenses. També es pot sentir fatiga en diferents graus produïda per les hormones, ens explica la Itxaso.

Què passa quan el dolor va més enllà d’una lleugera molèstia?

El més important és descartar juntament amb ginecologia alguna patologia com a endometriosi, ovaris pol·liquístics, miomes o altres patologies. Una vegada descartades o tractades és un bon moment per a acudir a fisioteràpia especialitzada perquè a vegades una falta de mobilitat en l’úter o una excessiva tensió en la pelvis pot provocar que el dolor menstrual sigui major ja que no deixa a l’úter treballar de manera correcta.

És molt important revisar la inflamació que hi ha en l’organisme, ja que si existeix molt estrès o una mala alimentació partim d’un nivell inflamatori molt alt i la menstruació provocarà encara més inflamació i al seu torn més dolor, recalca la Itxaso.

En què et pot ajudar la fisioteràpia?

La fisioteràpia ajudarà al fet que la pelvis i tot el que conté (articulacions, músculs, òrgans, fàscies, etc.) estigui en perfectes condicions i així l’úter tingui més capacitat de moure’s lliurement. També pot ajudar a millorar l’estrès i reduir la inflamació a través de l’exercici terapèutic. I el més important ajudarà a conèixer més al teu cos i a saber gestionar millor els símptomes.

Com és una sessió de fisioteràpia?

En les sessions relacionades amb el dolor menstrual, el primer que es fa és una història clínica completa per a saber si és necessari derivar o fer un treball complementari amb algun altre professional.

Un dels pilars de la Itxaso en les seves consultes és explicar de manera senzilla en què consisteix el cicle menstrual, que signes i símptomes són normals en nosaltres i en moltes ocasions acompanyar aquest coneixement emplenant un diari menstrual.
És imprescindible saber què és el normal en nosaltres mateixes perquè la menstruació ha estat sempre un tabú i normalment no coneixem els signes bàsics que tot funciona bé en el nostre cos, explica la Itxaso.

Després i en funció de la història clínica es tracta de manera manual, amb l’ajuda d’alguna *aparatología o a través d’exercici terapèutic en funció de les necessitats. També es pauten algun exercici o algunes recomanacions per a casa.

Si vols tenir més informació o demanar cita amb la Itxaso, contacta’ns al 977 249 906.